BİZE ULAŞIN : 0 (506) 557 22 11 | info@cetinbilek.av.tr
Bu yazımızda size miras kalan gayrimenkullerin mirasçılar adına resmi intikalin nasıl yapıldığına ve hangi prosedürlerin izlendiğine ilişkin bilgiler paylaşacağız. Zira miras malının nakdi bir sermaye olduğu hallerde tüm mirasçılar ya da vekilleri bankada hazır bulunarak bu paylaşımı yapabilirler.
Yasal mirasçısı olduğunu bir yakınınız öldü ve size bir takım miras malları ( menkul ya da gayrimenkul ) kaldı. Peki bunları nasıl üzerinize geçireceksiniz. İzlemeniz gereken yasal prosedürler şu şekildedir.
1-) İlk olarak size miras bırakan kişinin mirasçısını olduğunuzu gösteren bir belgeye ihtiyacınız vardır. Bu belgenin resmi adı Veraset İlamı ya da daha bilinen ismiyle Mirasçılık Belgesidir. Bu belgeyi az sayıda mirasçı varsa noterden ama daha fazla ve aynı soy bağından olmadığınız mirasçılar var ise en yakınınızda bulunan Sulh Hukuk Mahkemesinden temin edebilirsiniz. Mirasçılık belgesi sizinle beraber başkaca kimler mirasçı ise miras payları ile gösteren belgedir.
2-) Örneğin size bir mesken ya da tarla vasıflı bir taşınmaz kaldığını düşünelim. Öncelikle bu taşınmaza ait bilgilerle bulunduğunuz il veya ilçedeki Vergi Dairesine giderek öncelikle varsa taşınmaza ilişkin geçmiş emlak vergilerini daha sonra intikale ilişkin vergileri ödemeniz gerekmektedir.
Akabinde vergi dairesi ve tapu müdürlüğüne hitaben yazılmış menkul ve gayrimenkul mallardan dolayı veraset ve intikal vergilerinin ödendiğine dair belge düzenlemektedir.
İşte bu belge ile tapu müdürlüğüne intikal işlemi için Online başvuru yapmanız gerekmektedir. Bu noktada taşınmaz bir mesken ise tapu Müdürlüğü sizden taşınmaz için güncel deprem sigortası poliçesi (DASK) de talep edecektir.
3-) Mirasçılık belgesi temin edildikten ve veraset intikal vergileri ödendikten sonra “webtapu” üzerinden bulunduğunuz il veya ilçeden miras mallarının intikali için online başvuru yapmanız gerekmektedir. Bu başvuruda mirasçılık belgesi ile veraset ve intikal vergisinin ödendiği gösteren belgenin fotoğrafını yüklemeniz gerekiyor.
Yapılan başvuru ile bir başvuru sıra numarası başvurucuya sistem üzerinden bildiriliyor.
Kişiler bu başvuru numarası ile bu seferde fotoğrafını yükledikleri belgeleri fiziken tapuya teslim etmesi gerekiyor. Başvurucunun sistemde kayıtlı cep Telefonuna gelecek mesajlarda tapu harçlarının ödeneceği hesap bilgileri paylaşılmaktadır.
Harçlar ödendikten sonra tapu müdürlüğü yeni malik olan mirasçılara yeni bir tapu belgesi düzenleyerek teslim edecektir.
Veraset ve intikal işlemleri bir süreye tabii değildir. Mirasçılar dilekleri zaman bu işlemi yapabilirler. son olarak tek bir mirasçı dahi intikal işlemlerini yapabilir. Mirasçıların hep birlikte hareket etme zorunluluğu bulunmamaktadır.
GEREKLİ BELGELER